Sider

onsdag 25. januar 2012

Irina Khalip: Sannikau har underskrevet en begjæring om benådning

Andrei Sannikau

24. januar i fengselet "Vitsba-3" fikk ekspresidentkandidat Sannikau møte kona Irina Khlip og sin mor. Khalip kommenterte senere at Sannikau "ser veldig dårlig ut, han ser ut som om han har tilbragt 10 år i en av Stalins leirer." Videre forteller hun at de ikke fikk snakket om forholdene han sitter under, ettersom en fengselsbetjent var til stede under hele møtet.
Under møtet skrev Khalip på en lapp et spørsmål om det har vært trusler mot familien. Sannikau nikket. Hun forteller også at Sannikau viste henne en lapp der det sto at nå var det et spørsmål om å redde livet hans.

Irina Khalip
Khalip bemerker at Sannikau vender seg ikke vekk fra sine gjerninger med dette. Det at han underskrev en begjæring om løslatelse "har, jeg gjentar, han blitt slått til." Hun er overbevist om at myndighetene ønsker å fysisk fjerne både Andrei Sannikau, Mikola Statkevich og Dzmitri Bandarenka.

Irina Khalip sier at hun ikke forstår hvorfor Lukasjenko ikke fortalte om Sannikaus brev på den årlige pressekonferansen i desember 2011.

På pressekonferansen 23. desember 2011 ble Lukasjenko nemlig spurt om hvorfor han ikke hadde underskrevet et dekret om benådning av Sannikau, Statkevich og Bandarenko. "Jeg kan tilgi en mann som kontakter med for en benådning. Kontakter de meg ikke, får de sitte i fengsel," svarte Lukasjenko.

Alykasandr Kazulin
Tidligere politiske fange Alyaksandr Kazulin:
"Alle er menneskelig. Dette viser hva slags menneske en er. Ikke alle tåler sin tøffe skjebne. Og dersom noen vil si når stygt, så Gud forby at han ender opp i samme situasjon som Sannikau. Man må forstå situasjonen og behandle den deretter. Og forstå at svært få mennesker kan tåle noe slikt uten å vise noen av sine personlige menneskelige egenskaper."

Mor til tidligere politiske fange Mikita Likhavid, Alena Likhavid:
Alena Likhavid
"Dersom han har bedt om benådning, kan jeg nesten forestille meg hva han har gått gjennom. Jeg har alltid hatt respekt for Sannikau, og nå økte den bare. Jeg kan forestille meg hva familien hans, moren hans og Irina Khalip har vært gjennom. Det er vanskelig å forestille seg hva Andrei har gått gjennom. Livet hans må virkelig være i fare, og han er sikkert veldig urolig for familien. Det er forferdelig at regimet ikke lar seg stoppe av noe som helst. Vi må gjøre noe, få det internasjonale samfunnet til å reagere."

Mikita Likhavid
Tidligere politiske fange Mikita Likhavid:
"Jeg har min egen mening om dette. Vel, man må jo ta i betrakning en persons alder, familiesituasjon, helsen er dårlig. Så han vet selv hva som er best for ham. Men jeg synes at han ikke burde ha gjort dette, han burde ha lidd ærlig. Ingen tvil om at dette undergraver hans politiske stilling. Dette er noe som også Lukasjenko prøvde å gjennomføre - ødelegge ham som en politiker. I utgangspunktet fikk han hva han ville."

Tidligere politiske fange Dzmitry Drozd:
Dzmitry Drozd
"Lukasjenko sa - la dem skrive begjæringer om benådning, jeg vil vurdere dem. Det viser seg at folk skrev for lenge siden. Så Lukasjenko lyver. De vil ødelegge Sannikau fysisk og moralsk, fordi han er en potensiell konkurrent mot Lukasjenko."

Anastasia Palazhanka, nestleder i "Young Front", forlovet med den politiske fangen Dzmitry Dashkevich:
"Jeg ser fremdeles på Sannikau som en god og modig mann. Jeg håper at han snart er hjemme sammen med familien sin. Det viktige for ham nå er å vite at vi var støttet ham, og støtter ham fremdeles."
Anastasia Palazhanka

Politisk fange Pavel Sevyarynets:
"Regimet vil ikke bare ydmyke sine største rivaler, det vil ødelegge dem. Sannikau er sannsynligvis fiender nummer én. Men dersom dette ikke havner fremfor menneskelig rett, så kommer det til å havne fremfor Guds."

Tidligere politiske fange, ekspresidentkandidat Vladimir Neklyayev:
"Først av alt er jeg glad for at Sannikau kommer ut og ikke forblir i fengsel. For det andre, siden han var min allierte gjennom valget 2010, ønsker jeg ikke å skade ham ved å kommentere. Jeg skal kommentere etter at jeg har fått truffet ham og snakket med ham."
Vladzimir Neklyayev

Tidligere politiske fange, ekspresidentkandidat Dzmitry Vus:
"Jeg tenker sånn: Han burde ikke blitt med i presidentvalgracet siden han gjorde noe sånt. Han eier ikke ryggrad. Noe mer vil jeg ikke si."

Tidligere politiske fange, ekspresidentkandidat Ales Mikhalevich:
Dzmitry Vus
Ales Mikhalevich
"Jeg tror at begjæringen er kun én faktor i hele saken. Den viktigste faktoren er Andrei Sannikaus fysiske og mentale tilstand. Dersom han blir endelig nedbrutt (jeg ønsker å tro at dette ikke kommer til å skje), så vil han selvfølgelig slippe ut. Jeg tror ikke at Lukasjenko ønsker å ta livet av disse politikerne. Det er enkelt å forklare et drap i fengselet på en slik måte at det ser ut til at fangen døde naturlig. Men jeg tror ikke det er målet. Målet er bare å bryte dem ned fysisk og mentalt. Dersom regimet mislykkes med det, får vel de gå fri kun av noen svært alvorlige politiske årsaker, som for eksempel vestlig kreditt. De får ikke friheten gratis."

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar