Sider

lørdag 14. april 2012

OPPDATERT: Andrei Sannikau og Zmitser Bandarenka løslatt

Ekspresidentkandidat Andrei Sannikau etter løslatelse
Ekspresidentkandidat Andrei Sannikau ble løslatt fra Vitebsk fengsel lørdag 14. april. Han forventes å ankomme Minsk rundt ett-tiden i natt.
Valentin Stefanovich fra Viasna kommenterer: "Dette er en skikkelig gladnyhet. Dette har vi ventet lenge på, jeg tror at nestemann ut vil være Zmitser Bandarenka, som også skrev en begjæring om benådning. Hva som skjer med de andre politiske fangene er vanskelig å si, men jeg tror likevel at innen utgangen av året vil vi se dem alle løslatt."
Sannikau selv mener at det var solidariteten som reddet ham. "Først av alt vil jeg takket folk for en solid støtte. Solidariteten deres både støttet og reddet meg," sier Sannikau til Radio Svaboda. Han fortalte også at han ble innkalt til administrasjonen i Vitebsk fengsel rundt 17:30 og fikk beskjed om å samle tingene sine. Derfra bar det rett til jernbanestasjonen, hvor han ringte sin kone, Irina Khalip, og advokaten.

Zmitser Bandarenka sammen med sin kone
Zmitser Bandarenka er også blitt løslatt. Han kommenterer til Radio Svaboda: "Selvsagt, jeg har ikke fått snakket i ro og fred med min kone. Telefonen ringer uavbrutt: venner, journalister... Men et hjem er et hjem. Det har sin egen spesielle aura. Og det var en høytid i tillegg - den ortodokse påsken. Jeg var glad for at jeg fikk snakket med min datter, selv om det var via Skype, for hun er i Warszawa. Familie - det er veldig viktig, og i fengselet forstår man det på et helt annet nivå."

Kilde: http://www.svaboda.org/content/article/24548438.html , http://www.svaboda.org/content/article/24549965.html

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar