Sider

onsdag 22. februar 2012

Sergei Kavalenka - Sultestreik i fengselet (oppdatert informasjon)

I protest mot fengsling og straffeforfølgelse startet Sergei Kavalenka en sultestreik den 19. desember 2011. Ifølge informasjonen som rakk ut av fengselet, ble han etterhvert matet med makt, og sultestreiken ble avbrutt. Nå er den påbegynt igjen.

"I dag, 08.02.2012 gikk jeg igjen inn i en komplett sultestreik, og vil holde den både før og etter rettsaken, for jeg har skjønt at en slik sultestreik der jeg spiste en gang til dagen ikke er sultestreik, selv om jeg før det ikke har spist på hele 30 dager. Det kom trusler om at jeg ville bli sendt til et mentalsykehus på grunn av sultestreiken, og jeg gikk med på å spise en gang til dagen. Men etter 20 dager med slik "sultestreik" der jeg kun spiste middag, fikk jeg hodepine og klarte ikke å sove om natten. Det var ikke sultestreik engang, det var skadelig for helsen min og glede for politiet, fordi det ikke kom noe godt ut av det. Men nå - full sultestreik, og jeg vil sultestreike til det siste, fordi det er ingen annen løsning. Jeg klarer ikke å leve uten mine kone og barn, og jeg vet at heller ikke de klarer å leve uten meg - de skriver brev til meg og gråter," - skriver Kavalenka i et brev.

Sergei Kavalenka blir beskyldt for å ha krenket betingelsene for hjemmearresten som han ble idømt i 2010, etter at han satte opp det hvitt-rød-hvite flagget på et juletre i sentrum av Vitebsk.
I løpet av etterforskningen ble Kavalenka plassert i varetekt - først i interneringssenteret, deretter i fengselet.

Hans kone, Alena Kavalenka, som så ham 17. februar, mener at Sergei er i en kritisk tilstand helsemessig, og at han trenger øyeblikkelig medisinsk hjelp. Likevel mener assisterende sjef for Vitebsk fengsel, løytnanten Dubko, at Kavalenkas helsetilstand lar ham delta i rettsaken.

Tidlig på morgenen dukket det opp et hvitt-rødt-hvitt flagg i Vitebsk i solidaritet for Kavalenka. Dette er videreføring av forrige ukes erklærte solidaritetsaksjon. Flagget dukket opp i sentrum nær Victory Square, ved butikken "Vesta" i begynnelsen av Lenins gate. Det ble sett av dusinvis av mennesker.

Dette er ikke den første solidaritetsaksjonen i Vitebsk. Tidligere har det blitt distribuert løpesedler med informasjon om Kavalenka og et bilde av juletreet han "dekorerte" med det hvitt-rødt-hvite flagget i 2010.

Sergei Kavalenka er gift og har to barn. Det var han som forsørget familien.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar