Sider

lørdag 17. mars 2012

Reaksjoner etter henrettelsen

Vladislav Kovaljov
"Jeg er sjokkert over nyheten om gjennomføringen av henrettelsen av Vladislav Kovaljov i Hviterussland. På vegne av Europaparlamentet sender jeg kondolanser til hans familie. Jeg beklager dypt at hviterussiske myndigheter ikke lyttet til en rekke oppfordninger om å oppheve dødstraff fra EUs institusjoner og internasjonale menneskerettighetsorganisasjoner.
Jeg oppfordrer hviterussiske myndigheter til å returnere kroppen til familien. En anonym grav er både sjofelt og uakseptabelt i det 21. århundret," står det i en uttalelse fra EU-parlamentet.

I Moskva legger folk ned blomster og tenner lys ved Hviterusslands ambassade etter at nyheten om Kovaljovs og Konovalovs henrettelse ble kjent. På spørsmål fra "Interfax" om hva som fikk henne til å komme til ambassaden svarte en av jentene: "Dette er min personlige mening, jeg er ikke en borger av Hviterussland, men jeg mener at det er galskap å henrette folk i dagens verden."

I Vitebsk, i nærheten av huset der Vladislav Kovaljov bodde, har det også dukket opp folk med blomster og lys, men opprørspoliti som holder vakt ved blokken vil ikke tillate dem å oppholde seg i nærheten av leiligheten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar