Sider

tirsdag 6. desember 2011

Politiet kidnapper ungdommer


I en av bydelene i Minsk ble ungdommer slått og arrestert av folk i sivilt. Grunnen til arrestasjonene var tilsynelatende rykter om en planlagt slåsskamp mellom lokale ungdommer og kadetter fra militæret (her er det snakk om en vgs med en militærlinje). De arresterte ungdommene fikk ikke ringe foreldre eller advokater. Mange ble fratatt mobiltelefonen. Da foreldrene kom for å få barna sine med seg hjem, hadde den lokale politistasjonen fått tak i opprørspoliti for å holde foreldrene ute. I strid med alle hviterussiske lover, ble ungdommene tatt inn til avhør og tvunget til å avgi fingeravtrykk - uten foreldrenes tilstedeværelse.

En jente og en gutt med astma ble slått ned. Noen foreldre har skrevet klager til påtalemyndigheten. Etter det begynte de å få beskjeder om å trekke klagene og trusler mot barna deres.

Internettavisen Naviny.by har snakket med noen av pårørende og ungdommer som var involvert.

En mor forteller at hennes sønn Pavel gikk fra leiligheten rundt kl. 19:35 og dro på trening. Han ringte meg kl. 21:30 og fortalte at han var blitt satt i varetekt på politistasjonen. Hun dro til politistasjonen med en gang. Der traff hun rundt tretti andre foreldre hvis barn var blitt arrestert. Så fant de ut at 31 ungdommer i alder fra 14 til 14 år var blitt satt i varetekt. De fleste var gutter, men det var også to jenter - Veronika og Volya.

På politistasjonen ba de den vakthavende politimannen om informasjon og lurte på hvilket grunnlag ble barna deres arrestert, men fikk ikke noe klart svar. De måtte vente en lang stund før de fikk snakke med en person som fortalte at de nå ble kalt inn for å være tilstede ved avhøret av barna deres. Moren ringte da til sønnen sin og lurte på hva som skjedde. Pavel svarte at de var blitt fotografert og måtte avgi fingeavtrykk.
På spørsmålet om hvilke premisser var prosedyrene blitt utført på mindreårige, ville ingen av politimennene svare på.

Ungdommene som havnet i varetekt den kvelden, fortalte sine historier:

Pavel (16): Jeg gikk ut, og ved blokken jeg bor i traff jeg noen venner. Jeg rakk ikke å snakke med dem i mer en tre minutter før to menn i sivilt kom bort til oss. De sa at de var fra politiet og at vi måtte bli med dem til politistasjonen. Jeg ba dem om å vise ID. En av dem tok frem politikortet og viste det til meg. Vi fem ble brakt til politistasjonen. Der ble vi plassert i en stor hall, de skrev ned våre navn og etter hvert ble folk ropt inn en etter en til avhør. Jeg ble ført inn på et rom hvor det var to menn i sivilt. En av dem virket overrasket over at de ikke kunne finne meg i databasen. Den andre sa at det ikke var noe problem, for de kunne finne en grunn raskt. Etter dette fikk jeg beskjed om å gå og avgi fingeravtrykk. Jeg adlød, og etter at jeg hadde avgitt fingeravtrykkene, ble jeg fotografert forfra, i profil og bakfra - akkurat som en forbryter.

Veronica (14): Jeg måtte ikke avgi fingeravtrykk og jeg ble heller ikke fotografert. Derimot ble jeg spurt om hva jeg gjorde onsdag 16. november. Jeg fortalte hva jeg gjorde, og fikk beskjed om at jeg var en løgner og ble spurt om jeg ønsket problemer. Han mannen oppførte seg veldig rart, og jeg fikk inntrykket av at han provoserte meg med vilje. Han ba meg vise hvordan jeg kunne slå med knyttneven. Sa, at enten så viste jeg det, eller så ville vennene mine få svi. Jeg viste, og han grep armen min og styrte den rett inn i veggen. Politimannen stilte meg rare spørsmål. For eksempel spurte han om hva jeg ville gjort dersom jeg gikk alene sent på kvelden, og ble forsøkt voldtatt. Jeg svarte at jeg ville springe vekk.
Da jeg snudde meg for å gå, ble jeg slått i ryggen. Han sa at hvis jeg fortalte det til noen, ville familien min få svi. Jeg fikk beskjed om å ti stille. Den kvelden fortalte jeg ikke noe til mor, fordi jeg var så redd...

Etter at foreldrene hadde klaget, ble de etterhvert kalt inn for samtale vedrørende klagen. En av tjenestemennene sa at de ikke måtte være overrasket hvis deres barn blir anholdt midt ute på gata av politiet. Forvirrede foreldre lurer nå på om hvorfor deres barn har blitt stemplet som kriminelle uten noen synlig grunn.

Journalisten fra Naviny.by forsøkte å få en kommentar fra politistasjonens talsmann, men fikk kun "ingen kommentar" til svar.

Påtalemyndighetene vil kommentere saken etter at de er ferdige med granskningen. Men foreldrene har allerede gjort seg opp en konklusjon. Ingen av dem var villige til å si sitt etternavn til avisen. Hva er det som skjer i dette landet?

Kilder: http://nn.by, http://svaboda.org

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar